Wednesday 6 July 2011

Kelas 2 ( Isnin ; 4 Julai 2011 )

Ringkasan Pembelajaran
          Sambungan daripada kelas yang lepas, pensyarah menerangkan mengenai communication device. Salah satu alat telekomunikasi adalah dengan penggunaan modem. Perkataan 'modem' = modulator & demodulator.


Modulator = digital signal -----> analog signal


Demodulator = analog signal -----> digital signal


Perubahan signal adalah penting untuk penyebaran maklumat dari suatu sumber kepada pengguna. Contohnya, penghantaran emel. Pelajar A menghantar data kepada pelajar B melalui emel. Data dari komputer pelajar A adalah dalam bentuk digital signal. Emel yang dihantar adalah dalam bentuk analog signal. Data yang diterima oleh pelajar B adalah dalam bentuk digital signal.


Analog signal digunakan dalam penghantaran data, manakala digital signal adalah untuk paparan data di komputer. Ini disebabkan, komputer hanya boleh membaca digital signal.


                        gambar : gelombang di bahagian atas ialah analog signal dan gelombang di bahagian bawah ialah digital signal

          Pensyarah, Puan Zakiah juga ada menerangkan tentang beberapa processor yang wujud. Contohnya, Pantium 4 dikeluarkan oleh syarikat Intel.


Refleksi
          Pembelajaran yang menyeronokkan. Penerapan sedikit unsur fizik yang amat menarik. Di samping memaparkan kecanggihan teknologi yang kian pesat berkembang pada era globalisasi kini.


          Perlu lebih banyak membaca tentang perkembangan terkini dalam bidang teknologi maklumat dan telekomunikasi untuk mengetahui alat-alat dan perisian terbaru yang akan dipasarkan.


Tugasan


Penukaran unit


  • 1 byte = 8 bit
  • 1 kb = 1024 bit
  • 1 Mb = 1048576 bit
  • 1 Gb = 1073741824 bit
Apakah maksud singkatan AMD? 
AMD = Advanced Micro Device

Latest processor from AMD?
Latest processor = Llano Chips

No comments:

Post a Comment